BENELUX

Klassiekje
Berichten: 559
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: BENELUX

Bericht door Klassiekje »

Of misschien gewoon het weren van binnenlandse reizigers :wink:
jpvdveer
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: BENELUX

Bericht door jpvdveer »

Dit is wat NS hier over schrijft:
De NMBS heeft de afweging gemaakt om de snelle intercity Brussel niet
onderdeel te laten zijn van de binnenlandse lijnvoering. NS is erg blij met de
versnelling van de Intercity tussen Amsterdam en Brussel. Ondanks de
haltering in Antwerpen - die logistiek noodzakelijk is om de snelle trein te
kunnen realiseren - is de reistijdwinst nog steeds fors. Het is een bewuste
keuze om niet in Antwerpen Berchem, Mechelen en Brussel Noord te
stoppen, omdat het ook een wens is om de reistijd significant te versnellen.
Zodra het logistiek mogelijk is, kan de haltering in Brussel Centraal weer
worden toegevoegd.
https://locov.nl/api/documents/download ... nload=true

Opmerkelijk dat de stop in Antwerpen Centraal hier als een "logistiek noodzakelijke" wordt beschreven!
ovspotter_be
Berichten: 758
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: BENELUX

Bericht door ovspotter_be »

Misschien omdat er regelmatig in Antwerpen-Centraal van bestuurder wordt gewisseld.
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: BENELUX

Bericht door Lynx »

NS doelt hier volgens mij vooral op de lengte van de stop in Antwerpen, niet op het feit dat de trein ook in Antwerpen stopt.

Ik ben geen expert op het gebied van dienstregelingen en al helemaal niet voor België, maar ik begreep dat die lange stop erin is gekomen vanwege de tijdelijke situatie dat de 'snelle' IC met 160 km/u is ingelegd omdat deze zoals het er nu naar uitziet tot juni 2025 nog deels met Traxx gereden kan gaan worden indien nodig. Vanaf juni wordt het dan werkelijk 200 km/u. Ik kan mij voorstellen dat er daarmee dan ook meer mogelijkheden komen voor een extra stop op Brussel Centraal.
ovspotter_be
Berichten: 758
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: BENELUX

Bericht door ovspotter_be »

NMBS heeft ook gewoonweg niet graag dat zulke treinen stoppen in Brussel-Centraal, zulke snelle treinen brengen hordes aan toeristen met zich mee die elks één of meerdere reiskoffers bij hebben en hiermee het vertrek vertragen.
desirootje
Berichten: 686
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: BENELUX

Bericht door desirootje »

Dus de snelle Benelux dient als een Nederlandse toeristentrein, niet als een trein die beide landen met elkaar verbindt. Als men zich echt zorgen maakte over de Belgische reiziger dan sprak men over een extra stop in Brussel-Noord met zijn grote overstapmogelijkheid, niet (enkel) Centraal omdat het bij de winkelstraten ligt. Ik denk zelfs dat dit erger is dan Brussel Centraal overslaan, Brussel Zuid kan tenminste overstappende reizigers aan...
ovspotter_be
Berichten: 758
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: BENELUX

Bericht door ovspotter_be »

Ik denk inderdaad dat die nieuwe snelle Benelux niet echt dient voor dagelijkse pendelaars maar eerder gericht is voor toeristen (als concurrentie en alternatief voor Thalys/Eurostar) en zakenreizigers tussen beide hoofdsteden.
Voor zakenreizigers zou Brussel-Noord inderdaad ook een handige stop zijn.
Plaats reactie