Neen dat is niet voorzien in de regels. Wij moeten als treinpersoneel de openbare weg niet controleren.ovspotter_be schreef: ↑11 jul 2023, 00:25 Is het eigenlijk toegestaan om als treinbestuurder en/of -begeleider vroeger te vertrekken als je ziet dat er hulpdiensten met spoed staan te wachten aan een overweg die jouw trein blokkeert?
Elektrificatie L15 Mol-Hasselt
Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt
Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt
Natuurlijk wel! Of denk je dat die trein op magische wijze te lang is? Iemand plant de inzet, of wil je ons doen geloven dat machinisten maar willekeurig een aantal treinstellen meenemen?
Voor een trein wordt een compositie ingezet, dat wordt door iemand ingepland, en die persoon moet uiteraard weten wat voor composities hij kan inzetten. Netzoals hij moet weten dat een lijn een diesellijn is en hij geen Desiro kan inzetten moet hij weten wat het langste perron aan de lijn is zodat hij weet wat de langste trein is die hij kan inzetten.
Als bij de planning die mogelijkheden er niet zijn snap ik niet dat het zo vaak goed gaat.
Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt
Dan zou je voor de S32 Roosendaal - Puurs met maximaal 1 MR75 mogen rijden omdat van de 39 perrons waar deze trein stopt er één net iets te kort is om 2 MR75's te ontvangen. Dan krijg je een groot capaciteitsprobleem tijdens de spitsuren.maarten schreef: ↑11 jul 2023, 07:38Natuurlijk wel! Of denk je dat die trein op magische wijze te lang is? Iemand plant de inzet, of wil je ons doen geloven dat machinisten maar willekeurig een aantal treinstellen meenemen?
Voor een trein wordt een compositie ingezet, dat wordt door iemand ingepland, en die persoon moet uiteraard weten wat voor composities hij kan inzetten. Netzoals hij moet weten dat een lijn een diesellijn is en hij geen Desiro kan inzetten moet hij weten wat het langste perron aan de lijn is zodat hij weet wat de langste trein is die hij kan inzetten.
Als bij de planning die mogelijkheden er niet zijn snap ik niet dat het zo vaak goed gaat.
Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt
Lees voor "langste perron" dan gerust "zo lang dat je geen overwegen bezet houdt".
Maar mijn punt is dat dit geen ongelukje is maar een geplande inzet.
Maar mijn punt is dat dit geen ongelukje is maar een geplande inzet.
-
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt
Dat hoeft natuurlijk niet. In NL sluit de overweg in functie van de geplande vertrektijd en tot dan blijft het sein voor de overweg gesloten. Daarvoor moet je natuurlijk wel een en ander goed inrichten, maar het kan wel als je het wil.
Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt
Dat zou met de veiligheidsregels die Infrabel tegenwoordig hanteert nogal iets geven... Aan elk perron dat vóór een overweg ligt, een bediend sein plaatsen, en dat ook nog op rood laten staan, dat betekent dat perron naderen met een slakkengangentje van 20 km/u of hoeveel is dat tegenwoordig. Nee, dank je!jknockaert schreef: ↑11 jul 2023, 11:03Dat hoeft natuurlijk niet. In NL sluit de overweg in functie van de geplande vertrektijd en tot dan blijft het sein voor de overweg gesloten. Daarvoor moet je natuurlijk wel een en ander goed inrichten, maar het kan wel als je het wil.
-
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt
Hoe een en ander exact ingericht is weet ik niet. Voor zover me bekend wordt er in de aansturing onderscheid gemaakt tussen treinen die wel/niet stoppen. Er zijn nogal wat kleinere stopplaatsen waar je enkel via een voetgangersoverweg bij het perron kan en dan is het niet zo handig als die al lang voor aankomst van de (stop)trein dicht gaat. Of een en ander een incident -en een daaropvolgend bezoek van de Onderzoeksraad- zou overleven laat ik in het midden. Neemt niet weg dat het op dit moment wel werkt.Paul schreef: ↑11 jul 2023, 11:23 Dat zou met de veiligheidsregels die Infrabel tegenwoordig hanteert nogal iets geven... Aan elk perron dat vóór een overweg ligt, een bediend sein plaatsen, en dat ook nog op rood laten staan, dat betekent dat perron naderen met een slakkengangentje van 20 km/u of hoeveel is dat tegenwoordig. Nee, dank je!
Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt
Ik wou enkel zeggen dat het geen doelbewuste keuze is en om die reden niet dusdanig op papier staat. Meestal gaat het dus gewoon om een voldongen feit waar je niet op 1-2-3 iets aan kan doen. Korte perrons uit de tijd van de stoom gewrongen tussen twee overwegen hebben nu eenmaal een fysiek probleem. Dat veranderen vergt tijd. Je zou zeggen om onmiddellijk 1 van beide overwegen te schrappen of het perron te verplaatsen. Maar alles heeft een zeker impact en prijs. Aangezien budgetten niet rijkelijk zijn blijft het soms gewoon roeien met de riemen die je hebt, hoe kort die ook zijn. Je hebt dus de keuze om rekening te houden met dat korte perron en dus met een te lage capaciteit te rijden of toch voor x aantal treinen te rijden met een samenstelling die x meter te lang is voor een bepaald perron.maarten schreef: ↑11 jul 2023, 07:38Natuurlijk wel! Of denk je dat die trein op magische wijze te lang is? Iemand plant de inzet, of wil je ons doen geloven dat machinisten maar willekeurig een aantal treinstellen meenemen?
Voor een trein wordt een compositie ingezet, dat wordt door iemand ingepland, en die persoon moet uiteraard weten wat voor composities hij kan inzetten. Netzoals hij moet weten dat een lijn een diesellijn is en hij geen Desiro kan inzetten moet hij weten wat het langste perron aan de lijn is zodat hij weet wat de langste trein is die hij kan inzetten.
Als bij de planning die mogelijkheden er niet zijn snap ik niet dat het zo vaak goed gaat.
Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt
In Nederland werkt het zeker, dat weet ik. Het zal wel aan de ATB liggen en de overeenkomstige reglementering. Maar bij ons, da's een ander paar mouwen.jknockaert schreef: ↑11 jul 2023, 12:51Hoe een en ander exact ingericht is weet ik niet. Voor zover me bekend wordt er in de aansturing onderscheid gemaakt tussen treinen die wel/niet stoppen. Er zijn nogal wat kleinere stopplaatsen waar je enkel via een voetgangersoverweg bij het perron kan en dan is het niet zo handig als die al lang voor aankomst van de (stop)trein dicht gaat. Of een en ander een incident -en een daaropvolgend bezoek van de Onderzoeksraad- zou overleven laat ik in het midden. Neemt niet weg dat het op dit moment wel werkt.Paul schreef: ↑11 jul 2023, 11:23 Dat zou met de veiligheidsregels die Infrabel tegenwoordig hanteert nogal iets geven... Aan elk perron dat vóór een overweg ligt, een bediend sein plaatsen, en dat ook nog op rood laten staan, dat betekent dat perron naderen met een slakkengangentje van 20 km/u of hoeveel is dat tegenwoordig. Nee, dank je!
Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt
De seinen en atb zoals in NL geeft inderdaad de optie om zo te werken. Met ETCS verlies je deels flexibiliteit doordat de snelheid waarmee je kan naderen lager is dan bij ATB.
Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt
Om terug on-topic te gaan naar de electrificatie van deze spoorlijn: heeft iemand een idee van de inzet van goederentreinen daar voor de start van de electrificatie en of het de bedoeling is om die te verhogen?
Veel extra treinen verwacht ik niet aangezien de enkelsporige stukken waarschijnlijk snel roet in het eten gooien, maar het kan wel enkele congestieplekken verminderen vermoed ik?
Veel extra treinen verwacht ik niet aangezien de enkelsporige stukken waarschijnlijk snel roet in het eten gooien, maar het kan wel enkele congestieplekken verminderen vermoed ik?
Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt
Zoals ik eerder al schreef, hebben er al goederentreinen elektrisch gereden. Ik verwacht eerder dat een paar operatoren enkele treinen per week langs daar zullen rijden om de lijnkennis van de bestuurders op peil te houden zodat er snel omgeleid kan worden bij incidenten op L35. Dat gebeurt nu ook bv voor de route Brugge - Gent via Lichtervelde en Deinze.pietje schreef: ↑11 jul 2023, 23:34 Om terug on-topic te gaan naar de electrificatie van deze spoorlijn: heeft iemand een idee van de inzet van goederentreinen daar voor de start van de electrificatie en of het de bedoeling is om die te verhogen?
Veel extra treinen verwacht ik niet aangezien de enkelsporige stukken waarschijnlijk snel roet in het eten gooien, maar het kan wel enkele congestieplekken verminderen vermoed ik?
Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt
De Elektrificatie op L15 werp zijn vruchten af. Door een persoonsaanrijding op L35 is de E4932 omgeleid via L15.
Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt
Nog een geluk dat er bij Infrabel geen procedure "beroeste bovenleiding" bestaat
Re: Elektrificatie L15 Mol-Hasselt
Uit een interview met Gerd De Vos (directeur B-Technics): de reizigers zullen nog een tijdje naast elektrische treinen ook dieseltreinen zien. Ze zijn nog maar 20 jaar oud en we moeten economische duurzaam met ons materiaal omgaan. Als we ze buiten dienst nemen, moeten we een alternatief hebben en dat hebben we vandaag niet voldoende. Met de instroom van M7 zal er wel een doorschuifactie op gang komen en dan kunnen we het dieselmaterieel eventueel eerder als reservematerieel gebruiken. Op termijn gaan we ons dieselmaterieel vervangen door batterijtreinen.