Behalve de (zeldzaam geworden) combinatie MS66-MS75, dan.
Electrificatie Mol-Hamont
-
- Berichten: 2526
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Dat zou inderdaad kunnen, maar daarvoor ga je moeten wachten tot er voldoende gemotoriseerde M7's in dienst gekomen zijn.maarten schreef: ↑21 jul 2021, 21:24Maar je kunt nu toch met twee stammen tot Mol rijden en daar eentje aftrappen?trainlovertje schreef: ↑19 jul 2021, 17:20
Maar de huidige situatie is niet de eindsituatie; het is slechts een tussenoplossing. Wanneer de elektrische treinen zullen splitsen in Mol, kan je ook langere dubbeldekkers inzetten tussen Mol en Antwerpen. Nu móet die in z'n geheel door naar Hamont, terwijl de perronlengtes op lijn 19 beperkt zijn.
-
- Berichten: 3795
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Electrificatie Mol-Hamont
... en totdat Mol-Hasselt onder de draad hangt. 2022, dus. Waarom er per sé gemotoriseerde M7's zouden nodig zijn wil ik wel eens uitgelegd zien, overigens, eerder vernamen we uit meerdere hoeken dat het nog allesbehalve duidelijk is welk materiaal er op welke diensten komt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2526
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Maarten bedoelde dat er gewoon een stel in Mol zou blijven staan. Voor Hasselt blijft een overstap noodzakelijk in die situatie, zoals nu ook al het geval is wanneer er elektrisch gereden wordt tot Hamont.jan_olieslagers schreef: ↑21 jul 2021, 22:34 ... en totdat Mol-Hasselt onder de draad hangt. 2022, dus.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Het kan natuurlijk ook gewoon M6 worden, of "gewone" M7, in combinatie met een HLE 19 of in theorie zelfs een aangepaste HLE 27, als die tegen dan nog in dienst is. Of anders gewoon treinstellen à la MS80. Het is vooral dat er gewacht moet worden op de levering van voldoende M7 om al dat bovengenoemde materieel beschikbaar te maken, nu is dat immers al druk in gebruik elders in het land.jan_olieslagers schreef: ↑21 jul 2021, 22:34 ... en totdat Mol-Hasselt onder de draad hangt. 2022, dus. Waarom er per sé gemotoriseerde M7's zouden nodig zijn wil ik wel eens uitgelegd zien, overigens, eerder vernamen we uit meerdere hoeken dat het nog allesbehalve duidelijk is welk materiaal er op welke diensten komt.
-
- Berichten: 2526
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Het hoeft helemaal niet M7's te gebeuren, maar het ging in dit topic om capaciteitsverhoging door gebruik te maken van dubbeldekrijtuigen die men kan opsplitsen in twee delen. Die zijn er gewoon niet op overschot, dus wordt het wachten tot er genoeg gemotoriseerde M7's in dienst gekomen zijn om dit concept te kunnen realiseren.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Het moeten zelfs niet persé de gemotoriseerde M7 zijn, gewone stuurrijtuigen M7 of M6 met GF en HLE19 kunnen ook snel koppelen. Er moeten echter eerst genoeg M7 gebouwd worden om die M6 te kunnen vrijmaken elders. En intussen moeten de klassiekjes en M4 ook nog vervangen wordentrainlovertje schreef: ↑21 jul 2021, 22:50 Het hoeft helemaal niet M7's te gebeuren, maar het ging in dit topic om capaciteitsverhoging door gebruik te maken van dubbeldekrijtuigen die men kan opsplitsen in twee delen. Die zijn er gewoon niet op overschot, dus wordt het wachten tot er genoeg gemotoriseerde M7's in dienst gekomen zijn om dit concept te kunnen realiseren.
-
- Berichten: 2526
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Maar waar ga je die type 19'en halen? Die gaan niet opeens vrijkomen, tenzij er gemotoriseerde M7's rondrijden...
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Zelfs op korte termijn zou je al wat HLE 19 en M6-stuurstanden kunnen vrijmaken: op Blankenberge-Genk rijden de meeste stammen nog met twee stuks van elk, daterend van de tijd dat de stammen gesplitst werden (Knokke/Blankenberge) en nu nutteloos. Eén HLE 19 zou de stammen van 9 à 10 M6 zonder problemen moeten kunnen trekken, zelfs op de veel steilere lijn richting Luxemburg zie je dat.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Maar nu worden er wel soms stukken afgesplitst zodat ze in de daluren korter rijden. Ze permanent op volle lengte laten rijden kost uiteraard meer energie, maar zou waarschijnlijk ook een volledige stam extra vereisen om het onderhoud te kunnen doen wat nu op een halve stam in de daluren kan gebeuren.Steve schreef: ↑22 jul 2021, 21:52 Zelfs op korte termijn zou je al wat HLE 19 en M6-stuurstanden kunnen vrijmaken: op Blankenberge-Genk rijden de meeste stammen nog met twee stuks van elk, daterend van de tijd dat de stammen gesplitst werden (Knokke/Blankenberge) en nu nutteloos. Eén HLE 19 zou de stammen van 9 à 10 M6 zonder problemen moeten kunnen trekken, zelfs op de veel steilere lijn richting Luxemburg zie je dat.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Veel lijkt me dat toch niet uit te maken, op nagenoeg alle andere verbindingen met M6 (en voor een klein deeltje ook al op Blankenberge) heb je lange en niet-splitsbare stammen van 8 à 9 stuks zonder dat dat voor grote problemen zorgt. Op een verbinding als Blankenberge-Genk heb je ook maar een klein aantal treinen waar je onder alle omstandigheden een halve stam kunt inzetten zonder dat je overbezettingen krijgt.
-
- Berichten: 2526
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Ik denk dat de koppelbare M6-stammen even nuttig zijn op de assen Blankenberge - Genk/Gent - Tongeren als de as Antwerpen - Hamont (alleen is die eerste as belangrijker en zal men steeds daaraan voorrang geven). Ik zie in Hasselt vaak genoeg (ont)koppelingen met HLE 19'en, waarbij er bijvoorbeeld maar één gedeelte verder rijdt naar Genk of Tongeren en het andere gedeelte dan in onderhoud gaat. Het zal niet eenvoudig zijn om die 19'en daar weg te halen zonder een extra overstap in Hasselt noodzakelijk te maken (wat nu soms ook reeds gebeurt, overigens).
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Rijdt er eigenlijk een elektrisch treinstel of loc tussen Hamont en Hamont grens (is ongeveer 700 m) over-en-weer om de zoveel dagen om de bovenleiding 'berijdbaar' te houden, wat ze ook doen bij wissels, sporen met weinig treinverkeer (ontroesting),...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...