Pagina 15 van 21

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 20 jun 2023, 09:47
door ovspotter_be
Oh, spijtig.
Ik zou dit wel een fijne toevoeging hebben gevonden voor bepaalde (middel)grote stations zoals Antwerpen-Centraal, Brugge, ...

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 20 jun 2023, 10:25
door trainfan03
In Lokeren worden sommige treinen in de vier talen afgeroepen en andere niet. Beetje random.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 20 jun 2023, 11:28
door Davyd
Handig voor kleinere stations maar in Gent-Sint-Pieters waren sommige treinen al bijna vertrokken voor ze aangekondigd werden door de zeer lange aankondigingen zeker als er dan nog beperkingen zijn van bepaalde rijtuigen voor bepaalde station. Ben je snel even bezig.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 20 jun 2023, 12:52
door TimJ36
Het lijkt mij toch niet zo moeilijk te verstaan dat "Brussel" of "Bruxelles" hetzelfde is als "Brussels". Of dat Milaan in Italië Milano heet. Dat staat bijna in ieder reisboekje onder de sectie "openbaar vervoer". Ik vind het eigenlijk al vervelend genoeg dat het luchthavenstation veranderd is naar "Brussels Airport-Zaventem" in plaats van "Brussel Nationaal Luchthaven". De lokale gebruiken leren kennen, enige voorbereiding en een beetje zelfredzaamheid, mogen we toch verwachten van toeristen?

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 20 jun 2023, 12:58
door Steven
Dat mag je vergeten, Spanjaarden (om nog maar 1 voorbeeld te geven) zijn er heel slecht in, ze verstaan trouwens in de meeste gevallen al geen Engels of Frans. Ook heel wat andere toeristen uit andere grote landen zijn in hetzelfde bedje ziek. Toeristen uit kleinere landen zijn zijn meestal iets flexibeler op taal gebied. Ondanks dit alles zijn er uit beide groepen toeristen uitzonderingen.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 20 jun 2023, 13:17
door TimJ36
Ik moet beamen dat Spanjaarden mij bijzonder chaotisch overkomen, hetzelfde met Amerikanen, verwonderd om het feit dat Brugge en Brussel niet naast elkaar liggen en dat je voor je vertrekkende vlucht om 14u naar New York, niet meer tijdig kan arriveren als je om 12u nog in Brugge staat.

Net zoals de toeristen steeds dezelfde trein naar huis willen nemen ook al is er een extra trein ingepland amper tien minuten later. Misschien kan daar de communicatie beter aangescherpt worden, maar alsjeblieft niet door de (onvoorbereide) toerist te pamperen want dan kunnen we naast de prijzen in euro ook de Amerikaanse dollar vermelden en de straatnamen in vier talen aanduiden (of vijf als het Spaans er nog bijmoet).

De Britse toeristen die veelal nog met een reisboekje op stap gaan en dan enkele woorden Nederlands spreken, een verademing in het toeristische landschap. Dat is toerisme zoals het hoort, dat reisboekje zou een verplichting moeten zijn voor iedere toerist!

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 20 jun 2023, 13:23
door Reuel
Ja, dat soort toerisme is iedereen liever kwijt dan rijk. Een paar weken geleden hoorde ik nog het volgende op de trein naar Brussels-Airport Zaventem: I don't speak THAT language". That is dus het Nederlands. Als je hier komt toeristeren, en je weet al niet welke talen de locals spreken, bon ja. Een klein beetje opzoeken hoe de vork aan de steel zit op je bestemming, mag wel.

Ik was aangenaam verrast dat de Poperinge/Lille-Flandres werd aangekondigd in het Nl en Fr deze ochtend, met uitleg over de splitsing. Helder voor iedereen, maar blijkbaar lag het dus aan een accidentele software update. Voor dergelijke treinen mag een viertalige uitleg ook wel de standaard zijn.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 20 jun 2023, 15:14
door jan_olieslagers
TimJ36 schreef: 20 jun 2023, 12:52 Het lijkt mij toch niet zo moeilijk te verstaan dat "Brussel" of "Bruxelles" hetzelfde is als "Brussels". Of dat Milaan in Italië Milano heet. Dat staat bijna in ieder reisboekje onder de sectie "openbaar vervoer". Ik vind het eigenlijk al vervelend genoeg dat het luchthavenstation veranderd is naar "Brussels Airport-Zaventem" in plaats van "Brussel Nationaal Luchthaven". De lokale gebruiken leren kennen, enige voorbereiding en een beetje zelfredzaamheid, mogen we toch verwachten van toeristen?
Nee. Trouwens de Belgen zijn (eventjes heel veralgemenend) terzake niet beter, ik heb er meer dan een geweten die boos was omdat er in Spanje geen "biefstuk-frit" te krijgen was, en de absolute kampioen bestelde op een terraske in Praag "Spa rood".

Overigens is er terzake wel een zekere evolutie: er zijn tegenwoordig Engelsen die treffelijk Frans spreken, of toch minstens die taal vlot verstaan, vijftig jaar geleden was dat ondenkbaar. Zelfs in Spanje zijn er tegenwoordig lieden die een beetje Frans of Engels kennen, ook dat bestond niet vijftig jaar geleden.

Edit: van Milaan gesproken, in München staat dat aangegeven als "Mailand", dat is al niet meer zo evident voor iedereen. Op de terugreis wordt het nog plezanter, want in Milaan staat er niet "München" aangegeven maar wel "Monaco". Zeker lieden uit monoculturele samenlevingen kunnen zich daar compleet op te pletter lopen. Voor hen is immers 1 bestemming = 1 naam.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 20 jun 2023, 15:20
door jan_olieslagers
TimJ36 schreef: 20 jun 2023, 13:17 Ik moet beamen dat Spanjaarden mij bijzonder chaotisch overkomen, hetzelfde met Amerikanen, verwonderd om het feit dat Brugge en Brussel niet naast elkaar liggen en dat je voor je vertrekkende vlucht om 14u naar New York, niet meer tijdig kan arriveren als je om 12u nog in Brugge staat.
Ga er maar van uit dat US'anen stom zijn, al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Ge kent toch die cartoons van "de wereldkaart in US'aanse ogen"?

Spanjaarden (en bv. ook Grieken en Hongaren en Serviers, in zekere mate) leven nog in de waan van een voorbije glorie, toen zij het "Herrenvolk" waren, en de rest van de wereld voor hen beefde.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 20 jun 2023, 17:02
door Steven
Oh trek het jullie niet aan, dit is niet typisch spoorweg, maar toerisme algemeen. Ik was ooit een review aan het lezen over 1 van de grootste pretparken van Europa, Europapark gelegen in het Duitse Rust, nabij de Rijn. De persoon in kwestie deed haar beklag dat men te weinig Frans spreekt in het park. Ter info heel wat Fransen zijn tewerkgesteld in het park, alle informatie is minimaal in Duits, Frans en Engels te vinden (en sinds enige tijd ook in het Nederlands). Het soort toerist die weinig dankbaar is en dat dus denkt dat men alles voor hen moet doen.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 20 jun 2023, 19:07
door HLE18
nieuw vertrekbord.png
Bijna een jaar geleden aangekondigd in personeelsblad heb ik voor het eerst de nieuwe layout gezien (Dendermonde).

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 20 jun 2023, 19:13
door desirootje
de verkleuring van de eindbestemming is zeker een vooruitgang maar het wegsteken van het perron helemaal vanachter lijkt me eerder een achteruitgang. Ik zou eerder de 2e en 2 laatste kolloms van plaats wisselen. of de perrons ook in een kleur of kader zetten?
Het zal ook even duren om te wennen aan bestemming b via a, ipv trein naar a en b.
Zijn de schermen op/naar de perrons ook veranderd of niet?

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 20 jun 2023, 19:17
door groentje
Voor mij is het lettertype te klein en staat de informatie teveel uitgerekt. Er is een reden waarom ze in kranten vanouds kolommen gebruiken ipv lange leesregels over de hele pagina...
Zeker wanneer dat dat ook nog eens verspringt wanneer een trein vertrekt...
Ik vind de huidige layout eigenlijk beter.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 20 jun 2023, 19:37
door TimJ36
Het is goed dat de treinen weer onder elkaar worden weergegeven.
Een wens van me dat de treinen met 'via' worden aangeduid is er dan eindelijk van gekomen. Wel mis ik nog steeds de aanduiding van treinnummer, dat is toch cruciale informatie die eigenlijk niet mag ontbreken.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 20 jun 2023, 19:52
door jan_olieslagers
@TimJ36: treinnummers lijkt men te beschouwen als "bedrijfsinterne informatie" waarmee de reiziger/eindgebruiker/klootjesvolk niets te zien heeft. Reeds lang wordt die informatie weggestopt, zoveel als maar enigszins mogelijk.

Het getoonde scherm vind ik best okee, alleen zou ik twee kolommen met tijd verwachten: eentje met de dienstregeling, een tweede met wat thans voorzien is, effectief, in "real-time". En optioneel een aanduiding van het verschil (+6' of zo).

En ja, die twee smalle kolommen helemaal rechts zou men misschien wat meer naar links kunnen schuiven, maar dat heeft ook weer zijn nadelen. En men zal nooit voor iedereen goed kunnen doen.

De aparte kleur voor de eindbestemming biedt voor mij geen vooruitgang, want er zit geen extra informatie in: het is sowieso ofwel het enige veld, of anders het veld links van het woord "via". ik zie daar niet meer in dan "opsmuk" oftewel "eye-candy" maar het kost ook niets, dus als er daar mensen gelukkig mee zijn, voor mij niet gelaten, dan.