Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door groentje »

Kortom, een bus is vooral interessant om de gaten in het net te vullen, en voor de budgetreiziger die niet geeft om tijd of comfort. De trein moet inzetten op die reiziger die net iets meer comfort wil, en reist van goed ontsloten stad naar goed ontsloten stad.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22519
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door Steven »

Nu best terug naar de slaaptrein. Iets dat ik wel mis. Was eenvoudig om zo te reizen. Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland. Allemaal landen die ik al 1 of meermaals met de nachttrein deed in het verleden. Volgens mij ben ik niet de enige die daar van hield. Klanten genoeg maar wat met het aanbod. Zijn alle spoorwegen dan bedrijven die even snel de handdoek in de ring smijten in strijd tegen het vliegtuig?
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door K V B »

Steven schreef:Nu best terug naar de slaaptrein. Iets dat ik wel mis. Was eenvoudig om zo te reizen. Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland. Allemaal landen die ik al 1 of meermaals met de nachttrein deed in het verleden. Volgens mij ben ik niet de enige die daar van hield. Klanten genoeg maar wat met het aanbod. Zijn alle spoorwegen dan bedrijven die even snel de handdoek in de ring smijten in strijd tegen het vliegtuig?
Er er is natuurlijk meer aan de hand dan de concurrentie met het vliegtuig.
De nachttrein van Kopenhagen naar Basel is geschrapt omdat, had men hem niet geschrapt hij de meeste nachten toch deels verbust zou zijn.
De machttreinen naar/door Frankrijk hebben te maken met een tarief structuur in de netgebruiksvergoeding die als doel heeft buitenstaanders die maar een paar treinen doen rijden buiten te houden...
In België zijn nachttreinen verdwenen onder andere omdat de vakbonden niet wouden aanvaarden dat DB treinen in België zonder NMBS personeel zouden rijden...

Volgens mij is er wel delijke toekomst voor de nachttrein. Maar men moet een beetje creatief willen zijn.

Bijvoorbeeld moet er echt in elke wagen een wagenbegeleider? En moet die echt de hele rit aanwezig zijn? Als je een trein van A naar B hebt, dan heb je ook een van B naar A: Ergens kruisen die. Als je daar dan het personeel tussen de twee treinen laat overstappen dan eindigt iedereen zijn dienst in hetzelfde station waar hij begon. Dat bespaart ook geld.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door dentheo »

K V B schreef: In België zijn nachttreinen verdwenen onder andere omdat de vakbonden niet wouden aanvaarden dat DB treinen in België zonder NMBS personeel zouden rijden...
Hoe ligt dat bij deze trein ?
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door groentje »

Edit: vergissing
Laatst gewijzigd door groentje op 08 sep 2015, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door dentheo »

opmerking waardeloos;..sorry
Laatst gewijzigd door dentheo op 09 sep 2015, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door groentje »

Oeps, zat net de draad van de Vauban en Iris te lezen... Ik haal mijn reactie weg.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door Asterix »

K V B schreef:Volgens mij is er wel delijke toekomst voor de nachttrein. Maar men moet een beetje creatief willen zijn.
Is dat zo? Wie weinig tijd heeft, neemt relatief goedkoop het vliegtuig en zit enkele uren later al in zijn hotelkamer. Wie veel tijd heeft, reist met de veel goedkopere luxebus-met-beenruimte-en-wifi zoals die van Flixbus, IDBus of nog Megabus. Ik vrees dat nachttreinen tussen twee stoelen vallen. SNCF heeft er trouwens voor gekozen om meer te gaan inzetten op hun IDBus (dat wordt omgevormd tot Ouibus) en dat netwerk sterk te gaan uitbreiden. Lijkt mij wederom een teken aan de wand.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door Shrek »

Vanuit de Infrastructuurbeheerders gezien zijn nachttreinen een ware pest. Om het netwerk overdag zo efficiënt mogelijk te gebruiken moet je bepaalde werken nu eenmaal 's nachts uitvoeren. Als er dan -buiten de klassieke goederenassen- toch nog treinen rijden kan dat de zaken zwaar bemoeilijken.
Op lijn 162 bijvoorbeeld zijn er dit jaar al op ongeveer 1 op 4 zaterdagnachten complete buitendienstellingen geweest. Wij zijn dus zeer blij dat er daar 's nachts niets rijdt.
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door groentje »

Je vraagt je dan toch af hoe ze dat gedurende bijna een eeuw wel niet gedaan hebben... Met een beetje planning en opleidingsmogelijkheden moeten nachttreinen toch even goed in te passen zijn als goederentreinen én betrouwbaar qua dienstregeling zijn? Nog hier en daar werken op slechts één spoor, en je kan bijna overal door. Nachttreinen hoeven niet heel erg snel te zijn, niemand heeft er wat aan om midden in de nacht aan te komen, zolang je maar ergens in de ochtend kan aankomen, uitgerust en fris na wat verkwikkende slaap, zodat je de hele dag nog voor je hebt. In een bus, hoe comfortabel ook, kan ik niet liggen, en dus ook niet slapen. Om als een halve zombie aan te komen, nee bedankt.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door K V B »

groentje schreef:Je vraagt je dan toch af hoe ze dat gedurende bijna een eeuw wel niet gedaan hebben... Met een beetje planning en opleidingsmogelijkheden moeten nachttreinen toch even goed in te passen zijn als goederentreinen én betrouwbaar qua dienstregeling zijn?
Het treinverkeer was vroeger niet zo intensief als nu. Doen wat de SNCF doet, een paar uur per dag een lijn geheel sluiten kan tegenwoordig in de meeste landen niet meer. Ook is men de laatste tijd weer ferm gaan investeren. In Denemarken gaat men zo ongeveer de hele hoofdlijn herbouwen...
Nog hier en daar werken op slechts één spoor, en je kan bijna overal door.
In een hoop landen mag dit ondertussen niet meer.
Nachttreinen hoeven niet heel erg snel te zijn, niemand heeft er wat aan om midden in de nacht aan te komen, zolang je maar ergens in de ochtend kan aankomen, uitgerust en fris na wat verkwikkende slaap, zodat je de hele dag nog voor je hebt. In een bus, hoe comfortabel ook, kan ik niet liggen, en dus ook niet slapen. Om als een halve zombie aan te komen, nee bedankt.
[/quote]

Echt verkwikkend ervaar ik de slaap in de nachttrein meestal niet. En veel mensen doen geen oog dicht. Dus ja, ook met een nachttrein kom ik vaak als een "zombie" aan. De tijdwinst is relatief.
Ik reis regelmatig naar mijn familie in België. Toen er nog een nachttrein was heb ik die genomen, maar meestal was het eerste wat ik deed na aankomst weer het bed induiken voor een paar uur. Tegenwoordig neem ik gewoon de ICE via Duitsland. Een van de redenen is dat de reistijd op een trein voor mij zelden verloren tijd is. En dat is voor meer mensen zo. Ik kan mijn werk letterlijk overal doen waar ik een internet verbinding heb. Als ik dus een weekeindje naar België wil dan neem ik daar geen vrij voor. Ik zeg gewoon dat ik vrijdag en maandag op afstand werk. En ik neem dan gewoon vrijdag ochtend de trein, en kom 's avonds op tijd voor het diner aan. Ondertussen ben ik zop'n 8 uren productief geweest. Een nachtrein bespaart mij hier eigenlijk geen tijd.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door rdv »

Asterix schreef:
K V B schreef:Volgens mij is er wel delijke toekomst voor de nachttrein. Maar men moet een beetje creatief willen zijn.
Is dat zo? Wie weinig tijd heeft, neemt relatief goedkoop het vliegtuig en zit enkele uren later al in zijn hotelkamer. Wie veel tijd heeft, reist met de veel goedkopere luxebus-met-beenruimte-en-wifi zoals die van Flixbus, IDBus of nog Megabus. Ik vrees dat nachttreinen tussen twee stoelen vallen. SNCF heeft er trouwens voor gekozen om meer te gaan inzetten op hun IDBus (dat wordt omgevormd tot Ouibus) en dat netwerk sterk te gaan uitbreiden. Lijkt mij wederom een teken aan de wand.
Het vliegtuig lijkt korter, maar is dat in veel gevallen nauwelijks. Ik heb eens een wedstrijdje gedaan tegen collega's: van Gent naar omgeving Basel, zij met het vliegtuig, ik met de auto. Ik was er een uurtje later dan hen, maar ze hadden bijna hun vlucht gemist omdat ze een te late trein genomen hadden (die gelukkig voor hen op tijd was). De trein zou nog een uur extra geweest zijn. Ik werk toch ook veel beter in de trein dan het vliegtuig: Je kan werken vanaf je opstapt tot eindstation (of station van overstap) en je hebt meer ruimte. Door al de tussenstappen bij het vliegen kan je nooit deftig doorwerken.

Een groot probleem is volgens mij dat een trein boeken zo complex en ontoegankelijk is. Een vlucht naar Genève boeken kan je op 10 minuutjes, je kan op airstop of connections snel maatschappijen en zelfs vertrekluchthavens vergelijken voor de goedkoopste vlucht en de interessantste verbinding qua uren. Als je met de trein zou willen, kan je al niet terecht op b-europe.be. je moet:
1. Op bahn.be uitzoeken welke verbindingen er zijn
2. Prijs opzoeken bij SNCF
3. Prijs opzoeken bij DB om te vergelijken (en daarbij je reis opsplitsen in een deel Brussel-Köln en een deel Köln-Genève o.i.d.).
4. En dan pas kan je je tickets boeken (met een risico dat als je via DB gaat, je bij een verbroken aansluiting kan fluiten naar compensatie omdat je geen doorgaand ticket hebt geboekt).
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door rdv »

K V B schreef:
groentje schreef: Nachttreinen hoeven niet heel erg snel te zijn, niemand heeft er wat aan om midden in de nacht aan te komen, zolang je maar ergens in de ochtend kan aankomen, uitgerust en fris na wat verkwikkende slaap, zodat je de hele dag nog voor je hebt. In een bus, hoe comfortabel ook, kan ik niet liggen, en dus ook niet slapen. Om als een halve zombie aan te komen, nee bedankt.
Echt verkwikkend ervaar ik de slaap in de nachttrein meestal niet. En veel mensen doen geen oog dicht. Dus ja, ook met een nachttrein kom ik vaak als een "zombie" aan. De tijdwinst is relatief.
Ik reis regelmatig naar mijn familie in België. Toen er nog een nachttrein was heb ik die genomen, maar meestal was het eerste wat ik deed na aankomst weer het bed induiken voor een paar uur. Tegenwoordig neem ik gewoon de ICE via Duitsland. Een van de redenen is dat de reistijd op een trein voor mij zelden verloren tijd is. En dat is voor meer mensen zo. Ik kan mijn werk letterlijk overal doen waar ik een internet verbinding heb. Als ik dus een weekeindje naar België wil dan neem ik daar geen vrij voor. Ik zeg gewoon dat ik vrijdag en maandag op afstand werk. En ik neem dan gewoon vrijdag ochtend de trein, en kom 's avonds op tijd voor het diner aan. Ondertussen ben ik zop'n 8 uren productief geweest. Een nachtrein bespaart mij hier eigenlijk geen tijd.
KVB heeft het geluk dat hij niet op kantoor moet werken. Voor mensen waar dat wel het geval is, is de nachttrein toch een oplossing. Stel dat je rond 9u in Basel, Zurich of Nice moet zijn. Ofwel ga je de avond ervoor, en kom je heel laat 's avonds toe. Ofwel moet je om 4u 's nachts vertrekken om de eerste vlucht te halen. Ook niet ideaal.

In theorie is de nachttrein ideaal. Nog laat doorwerken op kantoor, of zelfs nog de kinderen in bed stoppen en dan vertrekken. In een 1persoonskabine slaap ik heel goed, beter dan thuis als ik weet dat ik niet door de wekker mag doorslapen om mijn vlucht niet te missen. Enige nadeel van de huidige regeling is dat laatste Thalys/ICE te vroeg naar Keulen gaat (laatste aankomst 21u15). De meeste nachttreinen vertrekken niet voor 22u (Wenen is een uitzondering).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Je vraagt je dan toch af hoe ze dat gedurende bijna een eeuw wel niet gedaan hebben... Met een beetje planning en opleidingsmogelijkheden moeten nachttreinen toch even goed in te passen zijn als goederentreinen én betrouwbaar qua dienstregeling zijn?
Vroeger was er veel minder verkeer en konden grote werken makkelijker overdag plaatsvinden. Er werd ook veel minder gebruik gemaakt van zware machines die een buitendienststelling van het spoor vereisen.

Uiteraard kan je wel nachttreinen ingepland krijgen, maar de kostprijs zal onevenredig hoog zijn.
De Treski lost het wel mooi op: zie dat je het land uit bent voor het sluitingsuur van de spoorlijnen, dan is er geen enkel probleem :wink:
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?

Bericht door traxie »

Het grote probleem in België is en blijft het zeer dure rijpad. Zolang daar niets aan veranderd lijkt de kans op een terugkeer eerder klein, denk ik Als we denken aan de nachttrein naar Moskou bijvoorbeeld, die nu van van bij onze noorderburen vertrekt. Door het ouder wordende materiaal lijkt de kans op een terugkeer ook als maar kleiner te worden. Immers, waarom nog grote onderhouden uitvoeren of nieuwe rijtuigen aankopen?
Plaats reactie