extra treinen door werken Leonardkruispunt

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Bericht door overweg13 »

Zie: https://www.hetacv.be/actualiteit/nieuw ... 5591549864. Als ik het allemaal goed begrijp, wordt er nu al een aanzienlijk deel terugbetaald en stijgt dat nog in de toekomst. Niet dat de files daardoor korter geworden zijn...
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3562
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Bericht door jan_olieslagers »

Fietsvergoeding en OV wordt terugbetaald
Okee, heel netjes, voorbeeldig. Maar op welke basis?
* wettelijk verplicht?
* vastgelegd in collectieve arbeidsovereenkomst?
* standaardclausule in het aangeboden arbeidscontract?
* vrijblijvende geste vanwege werkgever?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 216
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Bericht door TKR »

Voor zover ik kan vinden is de werkgever verplicht een minimum percentage van de kosten van jouw abonnement te betalen. Hoeveel dat percentage bedraagt hangt af van de sector.

Tegenwoordig zouden de meeste bedrijven echter voor deze formule kiezen: 80% voor de werkgever, 20% voor de overheid.
Waarbij het voor jou als werknemer dus gratis is. Als ik eens rondkijk bij vrienden en kennissen krijgen diegene die de trein nemen inderdaad allemaal gratis een abbo van het werk.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5337
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Bericht door Steve »

Voor wie het zich zou afvragen of misschien hopen op enigszins exotisch materieel: de extra treinen in kwestie bestaan "gewoon" uit Desiro's. Alvast de 18464 die ik daarnet zag passeren in Etterbeek vervoerde vooral lucht, wat natuurlijk geen verrassing is omdat 13 minuten eerder de vertrouwde S19 passeerde, die volledig hetzelfde traject volgt. De ene Desiro daar zat trouwens wel stampvol, dus je zou je kunnen afvragen of het niet nuttiger zou zijn om de Desiro van de 18464 te gebruiken om die S19 te versterken.
jpvdveer
Berichten: 311
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Bericht door jpvdveer »

Idealiter zou het personeel van deze volle S19 de reizigers op de toegevoegde trein opmerkzaam moeten maken zodat de komende dagen een deel wellicht zal overstappen.

EDIT volgens Beluxtrains, en ook mijn eigen waarnemingen van S19-treinen op andere momenten tijdens de spits, zou de bedoelde S19 normaal gesproken ut drie Desiro's moeten bestaan. Hopelijk heeft men het materieel voor de extra ingelegde P-treinen niet "gecreëerd" door andere treinen op dit traject simpelweg in te korten!
jpvdveer
Berichten: 311
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Bericht door jpvdveer »

Vanochtend P 18466 op Brussel Luxemburg zien binnenkomen - met 27 minuten vertraging. 2x Desiro - misschien voor 30% gevuld. De trein biedt samen met de S19 op de heenweg grofweg een halfuurdienst en is hier dus wel een nuttige toevoeging. Als het inderdaad zo is dat de trein leeg naar Schaarbeek doorrijdt vind ik het wel opmerkelijk dat er niet ook in Brussel Schuman wordt gestopt.
ovspotter_be
Berichten: 758
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Bericht door ovspotter_be »

In Brussel-Schuman is geen capaciteit om een trein langer te laten stilstaan om de trein te "beëindigen", boordchef dient hierbij na te kijken of er niets of niemand in de trein is achtergebleven.
In Brussel-Luxemburg is de perroncapaciteit er wel om even wat langer stil te staan voor deze procedures.
desirootje
Berichten: 686
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Bericht door desirootje »

ovspotter_be schreef: 16 mei 2024, 15:09 In Brussel-Schuman is geen capaciteit om een trein langer te laten stilstaan om de trein te "beëindigen", boordchef dient hierbij na te kijken of er niets of niemand in de trein is achtergebleven.
In Brussel-Luxemburg is de perroncapaciteit er wel om even wat langer stil te staan voor deze procedures.
Ik neem aan dat doorrijden tot Schaarbeek en daar de rit beëindigen geen optie is vanwege de volgende trein dat de TBG moet rijden?
jpvdveer
Berichten: 311
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Bericht door jpvdveer »

Met een knipoog naar een andere discussie de laatste dagen op dit forum gaat de NMBS er ongetwijfeld van uit dat Brussel Luxemburg en Brussel Schuman voldoende dicht bij elkaar liggen!
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Bericht door groentje »

Hoewel alleen Schuman een metroaansluiting heeft...
Plaats reactie