benelux!

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: benelux!

Bericht door AlexNL »

Een gedeelte Oude Lijn... Antwerpen - Roosendaal - Rotterdam - Den Haag... daarna verder de Schiphollijn op richting Amsterdam. Ik vraag me af hoe rendabel het is om op die lijn te gaan rijden als NS Hispeed ook rijdt met hun hogesnelheidstreinen, maar dan tegen een normaal tarief. Ik denk dat er best wel wat mensen met mij zouden reizen dan :lol:
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: benelux!

Bericht door Marianne »

AlexNL schreef:Een gedeelte Oude Lijn... Antwerpen - Roosendaal - Rotterdam - Den Haag... daarna verder de Schiphollijn op richting Amsterdam. Ik vraag me af hoe rendabel het is om op die lijn te gaan rijden als NS Hispeed ook rijdt met hun hogesnelheidstreinen, maar dan tegen een normaal tarief. Ik denk dat er best wel wat mensen met mij zouden reizen dan :lol:
Bedankt voor de toelichting.
Geld speelt altijd een rol, dus als het goedkoper kan zullen ze inderdaad wel voor jouw lijn kiezen. Want de prijs voor de kaartjes voor de hogesnelheidslijn zal wel hoog zijn, anders weet ik ook niet hoe ze een lijn waar al zo lang geen trein over rijdt ooit rendabel moeten krijgen.
Volgens mij kun je als nieuwkomer best toetreden tot het spoorwegennet. Mits je aan de eisen voldoet die in Nederland ProRail stelt (de netverklaring). Hoe het in Belgie zit weet ik niet. Natuurlijk moet je dan wel over voldoende kapitaal beschikken en materieel en aan heel wat eisen voldoen.
Dus wie weet is er wel toekomst voor AlexRail :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: benelux!

Bericht door AlexNL »

Marianne schreef:Volgens mij kun je als nieuwkomer best toetreden tot het spoorwegennet. Mits je aan de eisen voldoet die in Nederland ProRail stelt (de netverklaring). Hoe het in Belgie zit weet ik niet. Natuurlijk moet je dan wel over voldoende kapitaal beschikken en materieel en aan heel wat eisen voldoen.
Dus wie weet is er wel toekomst voor AlexRail :wink:
In België is het hetzelfde, je moet voldoen aan de eisen die Infrabel stelt voor access Afbeelding Wat wel leuk is... als ik in NL een spoorwegvergunning haal, is die in heel de Europese Unie geldig. Dan moet ik alleen nog wel een veiligheidscertificaat halen ;)
Dietrich

Re: benelux!

Bericht door Dietrich »

Als je in België met uw Nederlands materieel wilt rijden zal je hier toch ook eerst proeven moeten ondergaan hoor, of het moest zijn dat er ondertussen iets veranderd is.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: benelux!

Bericht door AlexNL »

Dat is niet meer dan logisch, ik had het over de spoorwegvergunning an sich - dat ik überhaupt met een trein de landsgrens overmag. Overigens moet ik dan nog wel een veiligheidscertificaat hebben, en goedgekeurd materieel, maar de vergunning an sich hoef ik niet meer voor ieder land apart te halen.
rvdborgt
Berichten: 4328
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: benelux!

Bericht door rvdborgt »

Dietrich schreef:Als je in België met uw Nederlands materieel wilt rijden zal je hier toch ook eerst proeven moeten ondergaan hoor, of het moest zijn dat er ondertussen iets veranderd is.
Voor materieel is of wordt de zaak ook vereenvoudigd. het is de bedoeling dat een toelating in de hele EU geldt en dat dan alleen voor landspecifieke zaken nog aparte tests gedaan worden.

Groetjes,
Rian
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: benelux!

Bericht door AlexNL »

rvdborgt schreef:alleen voor landspecifieke zaken nog aparte tests gedaan
Daarbij moet ik denken aan zaken als beveiligingssysteem (Memor, ATB, KVB, Indusi, etc), bovenleidingssystemen en communicatie (GSM-R)? Ik neem aan dat wanneer ik een bepaald type loc af zou nemen waar de NMBS al mee rijdt of gaat rijden (bijvoorbeeld de EuroSprinter ES64U2) dat de toelatingsprocedure dan ook een stuk eenvoudiger is?
Laatst gewijzigd door AlexNL op 07 jun 2009, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: benelux!

Bericht door Steven »

Je wil allicht de eurosprinter van Siemens vermelden het naambordje taurus komt van de ÖBB. Normaal zou de test die een loc moet ondergaan lichter moeten zijn indien een familieloc voor een zelfde land al een aantal certificaten heeft. Zo is het ook eenvoudig zoeken naar de reden waarom de meeste prive opertatoren de class 66 gebruiken.
Dietrich

Re: benelux!

Bericht door Dietrich »

Inderdaad maar zodra er iets klein verandert kan je alweer testen gaan doen alvorens je ze mag inzetten, ook met Class 66. Bvb die airco die eens op het dak werd gemonteerd (ergens stonden eens foto's).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: benelux!

Bericht door Steven »

met die airco is de reden vrij eenvoudig. Ten eerste staat die op het dak en gaat dus deel uitmaken van het nodige vrijruimteprofiel van die loc. Ten tweede gebruikt die ook eventueel wat elektronica die op zich kan zorgen voor storingen.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: benelux!

Bericht door AlexNL »

Hoe lang duurt een toelatingsproces voor een loc of rijtuig gemiddeld - is dat een kwestie van dagen, weken, maanden? Er vanuitgaande dat het bij een gerenommeerde bouwer vandaankomt (Bombardier, Siemens) en in andere landen al is goedgekeurd.

Misschien slim om dit topic af te splitsen? We gaan nogal offtopic nu :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: benelux!

Bericht door Steven »

Dat hangt af van de resultaten van de proeven.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: benelux!

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Dat hangt af van de resultaten van de proeven.
Kan het dat die 77 (66 met airco) nog niet in Belgie mag ?
Worden van Tilburg, na inbouw europese signalisatie systemen, blijkbaar over Duitsland naar Frankrijk gebracht ?
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: benelux!

Bericht door AlexNL »

Even iets anders:
( Bron is zeer vertrouwelijk, alleen zeg ik de naam niet )

De NMBS HLE 11.8 loks zijn afgelopen nacht van 06-06 op 07-06 ALLEMAAL afgekeurd ( voor dienst in NL ) en is de TOELATING in NL VERVALLEN.... Ze mogen tot het grensstation ( in dit geval Rsd ) komen, maar ze mogen momenteel niet meer verder NL in!!!!

Wat daar de exacte reden van is, is mij niet geheel duidelijk.. Zodra ik meer informatie heb, laat ik meer weten
Bron: http://www.somda.nl/www/forum/6994/p211995/

Ik vraag me af of dit klopt en zo ja, wat hiervan de oorzaak is... dit zou uitvoering van de Beneluxdienst een stuk lastiger gaan maken.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: benelux!

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef:Even iets anders:
( Bron is zeer vertrouwelijk, alleen zeg ik de naam niet )

De NMBS HLE 11.8 loks zijn afgelopen nacht van 06-06 op 07-06 ALLEMAAL afgekeurd ( voor dienst in NL ) en is de TOELATING in NL VERVALLEN.... Ze mogen tot het grensstation ( in dit geval Rsd ) komen, maar ze mogen momenteel niet meer verder NL in!!!!
Steven ..iemand vergeten remschoenen na te kijken laatste week ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie