benelux!

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
jan_olieslagers
Berichten: 3525
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: benelux!

Bericht door jan_olieslagers »

mits je niet te lui bent
Tsja, en als je bovendien goede ogen hebt, en geen kinderwagen meezeult, en niet in een rolstoel reist, en... en... en...

Wat bovendien ook erg helpt is in een land wonen waar vertragingen van vier minuten niet als verwaarloosbaar worden beschouwd.

Voor mijn eigen woon-werkverplaatsing had ik geopteerd voor een traject met een aansluiting van zes minuten - 'k heb deze zo vaak gemist dat ik nu maar met de auto rijd tot aan een station met directe bediening.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
banaan

Re: benelux!

Bericht door banaan »

AlexNL schreef:15 minuten stilstaan op een station is veel te lang (tenzij er daar kopgemaakt wordt). 5 minuten is lang zat, zelfs op Antwerpen-Centraal. Als je een beetje handig bent kun je in 5 minuten wel van spoor 23 naar spoor 4 geraken, mits je niet te lui bent en de trap pakt. Of als je op de roltrap kan doorlopen.
Niet als je trein consequent 2 à 3 minuten te laat is.
rvdborgt
Berichten: 4328
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: benelux!

Bericht door rvdborgt »

Dietrich schreef:Zoals elders gezegd waren er werken op L75 en daardoor had de IC C een geplande vertraging van 5 min. Spijtig wel dat de overstap daardoor niet meer gewaarborgd werd.
De NMBS houdt vervolgens de reizigers voor de gek door die geplande vertragingen niet in de planners op te nemen en dus de reizigers een onhaalbare dienstregeling voor te schotelen.

Groetjes,
Rian
Dietrich

Re: benelux!

Bericht door Dietrich »

Ik geloof dat er een kleine melding in de Treinplanner stond, echter op Werfinfo stond er niets op het eerste zicht (kan mij vergist hebben). Omdat ik naar Antwerpen moest vanuit Gent heb ik via een omweg aan de PDF van de affiche geraakt (treinnummer opgezocht en ingegeven op Railtime, daar kan je een link vinden).
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: benelux!

Bericht door Dieselfreak »

AlexNL schreef:15 minuten stilstaan op een station is veel te lang (tenzij er daar kopgemaakt wordt). 5 minuten is lang zat, zelfs op Antwerpen-Centraal. Als je een beetje handig bent kun je in 5 minuten wel van spoor 23 naar spoor 4 geraken, mits je niet te lui bent en de trap pakt. Of als je op de roltrap kan doorlopen.
jan_olieslagers schreef:Tsja, en als je bovendien goede ogen hebt, en geen kinderwagen meezeult, en niet in een rolstoel reist, en... en... en...
banaan schreef:Niet als je trein consequent 2 à 3 minuten te laat is.
Vergeet ook de mensen niet die het station niet (goed) kennen en dus behoorlijk moeten zoeken om het juiste spoor te vinden. Het kan dan gemakkelijk meer dan 5 minuten duren om het juiste perron te vinden. Ik begin er nu stilaan mijn weg te vinden, maar het is lange tijd een behoorlijk doolhof voor mij geweest.

En inderdaad komt de trein vrijwel altijd minstens 2 minuten later in Antwerpen-Centraal aan dan de theoretische aankomsttijd. De keren dat ik de aansluiting wél gehaald heb, heb ik me áltijd moeten haasten. Heel leuk. :x

Als ze die dan toch zo nauw laten aansluiten, kunnen ze die tenminste op hetzelfde perron laten aankomen, en dat aankondigen in de trein, dan is je aansluiting veel beter te halen en hoef je ook niet te zoeken waar je trein aankomt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Bartjedj

Re: benelux!

Bericht door Bartjedj »

Vandaag reed de 1185 trein 9256 met de 1182 buiten dienst op sleep. Passage om 19u20 in Mechelen Station, ri. Brussel.
Was dus wel mooi op tijd.

BDJ
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: benelux!

Bericht door Bordensteker »

Gisteren 8 april reden twee opeenvolgende diensten allebei met Traxx voor en achter. Van een bestuurder begreep ik dat zeer binnenkort alle diensten zo gereden gaan worden. Dat was nieuw voor mij, want ik dacht dat ze daar niet genoeg machines voor hadden. Software versie 5. Dan komt dacht ik in treinschakeling rijden (loc vooraan de trein trekt en de loc achteraan duwt) ook binnen bereik.

Verder wordt volgens hem de eerste Albatros zeer binnenkort in de Watergraafsmeer verwacht.

_________________
één zwaluw maakt nog geen zomer; en:
de specialiteit van de albatros is het steeds heen en weer (en op en neer) zweven in en uit de grenslaag (de luchtlaag vlak boven het zee-oppervlak). Door vanuit een sneller bewegende luchtlaag in de tragere grenslaag te duiken resp. er weer uit te klimmen ontleent deze zeevogel energie aan de wind. Nu nog zien of de Ansaldo Breda-vogel op eigen kracht heen en weer kan vliegen laag over de grens!

Sla de Nederlandse Wikipedia maar over; in de Engelse Wikipedia staat dit zgn. dynamic soaring wél goed omschreven.
Bartjedj

Re: benelux!

Bericht door Bartjedj »

Treinschakeling met twee locs lijkt me energieverspilling. Het parcours is zo vlak als een blaadje.

BDJ
Presario

Re: benelux!

Bericht door Presario »

Naar wat ik begrepen zijn zou het niet gaan om een treinschakeling. 2 aparte loc's die afwisselend worden gebruikt. Uit economisch oogpunt is dit wel niet echt efficiënt...
Bartjedj

Re: benelux!

Bericht door Bartjedj »

Afwisselend gebruik lijkt me al logischer. Zo heb ik er gisteren nog eentje zien rijden.

Economisch: nee, misschien niet. Maar in ieder geval beter dan een kwartier vertraging per keer dat ze ergens omlopen.

Bedenking: Brussel-Noord is afgeschaft om tijd te winnen om te kunnen omlopen. Dus als het omlopen wegvalt moet Brussel-Noord in principe terug bediend worden. (Al ben ik geen voorstander.)

BDJ
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: benelux!

Bericht door stefanic »

Bartjedj schreef:Treinschakeling met twee locs lijkt me energieverspilling. Het parcours is zo vlak als een blaadje.

BDJ
met toch nijdige hellingen in Antwerpen. De helling viel me gisteren nog eens extra op toen ik vanop Antwerpen Dam de benelux uit de tunnen zag komen. Feit zal wel zijn dat een Traxx daar geen moeite mee heeft en geen duwtje in de rug zal nodig hebben van een 2e loc.

Wat betreft de treinschakeling Traxx-voor en Traxx-achter
Dit is inderdaad enkel om het tijdrovende omrijden (of minstens wisselen) van locs in Brussel-Zuid te vermijden.
Doch ook nu kost dit nog veel tijd omdat de gesleepte loc volledig uitgeschakeld moeten staan (nog niet gehomologeerd om 'aan' mee te rijden). Bijkomend nadeel is dat er sluitlantaarns aan de loc moeten hangen omdat de loc in uitgeschakelde toestand ook geen functionele sluitlichten heeft (een missertje bij de conceptie van die hypermoderne locs?). Dus eens de locs gehomologeerd zullen zijn om 'aan' mee te rijden zal het keren in Brussel sneller gaan.
En wat het economische standpunt betreft: die hele zever met Traxx en alle complicaties dat dit met zich meebrengt had niet gehoeven als de v250.... enfin, het verhaal is gekend.
spoorwegrealist
Bartjedj

Re: benelux!

Bericht door Bartjedj »

Laten we vooral niet over de V250 beginnen. Daar bestaan all genoeg topics over :wink:

Dat er sluitlantaarns moeten aanhangen is een reglementering: een gesleepte loc mag geen verbruik hebben.
Maar dat is nu niet noodzakelijk een probleem. Die ophangen kost niet veel tijd.

En het opstarten van een loc mag ook geen problemen geven. Het is inderdaad wel een moment waarop er veel kan mislopen. Maar als het normaal verloopt is het geen probleem.

BDJ
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Re: benelux!

Bericht door Speedy »

Zou het niet kunnen dat men die rode lichten achteraan de lok niet laat branden om de batterij te sparen ? (FBMZ-ASD is toch een serieuze rit..)
Bartjedj

Re: benelux!

Bericht door Bartjedj »

Geen verbruik, zoals ik al schreef :wink:

BDJ
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: benelux!

Bericht door stefanic »

Bartjedj schreef:Dat er sluitlantaarns moeten aanhangen is een reglementering: een gesleepte loc mag geen verbruik hebben.
Maar dat is nu niet noodzakelijk een probleem. Die ophangen kost niet veel tijd.

En het opstarten van een loc mag ook geen problemen geven. Het is inderdaad wel een moment waarop er veel kan mislopen. Maar als het normaal verloopt is het geen probleem.

BDJ
Inderdaad die lantaarns ophangen kost geen tijd, maar zeker wel al personeel, want een treinbestuurder mag dat niet doen, dus moet er een rangeerder bijkomen etc... reglementeringen...
Ook moet de trein geschouwd worden en de remtest uitgevoerd....
En het opstarten duurt lang (hoe ingewikkelder de pc, hoe langer het duurt voor alle toeters en bellen bedrijfsklaar zijn) en uiteraard loopt het ook nog wel eens mis.
En dat zal dus allemaal niet meer nodig zijn als de locs in tractie meegaan (ongeacht of dat nodig is om de trein vooruit te krijgen).
spoorwegrealist
Plaats reactie