benelux!
Re: benelux!
De afgelopen 3 dagen was het werk voor mij ook wel aangenaam met uitzicht op Thalys en Beneluxtrein! Heb nu eindelijk de gerenoveerde 4537 gezien. Overigens, mijn collega's vonden de kleuren van de prio rijtuigen om te lachen!
Re: benelux!
Mijn collega's moesten er ook al zo om lachen toen ik ze wees op voorbijrijdende lolly's - "wtf?".
Re: benelux!
Hallo,
Ben nieuw op dit forum. Ik ben geinteresseerd in treinen en hoop er hier via dit forum meer over te weten te komen.
Lees hier net van alles over de Benelux. Hier in Nederland probeer ik die trein altijd te mijden, omdat hij altijd te kort is. Maar ik zal het toch jammer vinden als de verbinding in Roosendaal zal verdwijnen, zoals de plannen zijn. Alsook de stoptrein naar Antwerpen Centraal. Voor de nieuwe type treinen schijnt het perron in Roosendaal niet geschikt te zijn. Weet niet precies hoe dat zit.
Wat de kleur van de Benelux betreft vind ik het wel gewaagd. Het vloekt alleen als ze er nog die rood gele wagons bij plaatsen.
Nu moet ik donderdag a.s met de Benelux van Roosendaal naar Antwerpen Centraal, dus ik hoop dat ik er geraak.
Ben nieuw op dit forum. Ik ben geinteresseerd in treinen en hoop er hier via dit forum meer over te weten te komen.
Lees hier net van alles over de Benelux. Hier in Nederland probeer ik die trein altijd te mijden, omdat hij altijd te kort is. Maar ik zal het toch jammer vinden als de verbinding in Roosendaal zal verdwijnen, zoals de plannen zijn. Alsook de stoptrein naar Antwerpen Centraal. Voor de nieuwe type treinen schijnt het perron in Roosendaal niet geschikt te zijn. Weet niet precies hoe dat zit.
Wat de kleur van de Benelux betreft vind ik het wel gewaagd. Het vloekt alleen als ze er nog die rood gele wagons bij plaatsen.
Nu moet ik donderdag a.s met de Benelux van Roosendaal naar Antwerpen Centraal, dus ik hoop dat ik er geraak.
Re: benelux!
Marianne schreef:Hallo,
Alsook de stoptrein naar Antwerpen Centraal. Voor de nieuwe type treinen schijnt het perron in Roosendaal niet geschikt te zijn. Weet niet precies hoe dat zit.
Welkom....
Geen probleem stoptrein "past" aan het perron.. belgische dubbeldekkers echter NIET (of nog niet).
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: benelux!
Ah, dat is het dus. Ja, want met die stoptrein (L- trein in Belgie?) heb ik al meer naar Antwerpen gereisd. Wist niet dat er zulke verschillen in grootte bestonden tussen Nederlandse en Belgische treinen.
Vandaag stond bij ons in de krant dat er toch voor gepleit wordt om de "snelle" verbinding tussen Roosendaal en Brussel te behouden, omdat men de mensen niet wil opzadelen met de dure shuttle, die nog vanuit Breda vertrekt ook.
Desnoods wil men van station Roosendaal een Belgisch station maken. Dat kan dus blijkbaar
Vandaag stond bij ons in de krant dat er toch voor gepleit wordt om de "snelle" verbinding tussen Roosendaal en Brussel te behouden, omdat men de mensen niet wil opzadelen met de dure shuttle, die nog vanuit Breda vertrekt ook.
Desnoods wil men van station Roosendaal een Belgisch station maken. Dat kan dus blijkbaar
Re: benelux!
Het lijkt me niet dat ze Roosendaal zomaar even onder België laten vallen, en om er een Belgisch station van te maken zal men ook bijvoorbeeld de bovenleiding en ATB willen ombouwen, wat ProRail waarschijnlijk niet leuk gaat vinden. Dat plannetje zal dus wel van één of andere politicus zijn die niet weet hoe de vork in de steel steekt.
Overigens vind ik ook dat de huidige Benelux (de "Gouden Lijn") behouden moet blijven, maar men moet dan wel investeren in nieuwe locs (of in een grondig onderhoud aan 11. en stuurstanden (zullen wel nieuwe worden denk ik, de Bs'en zijn op) en ik kan me voorstellen dat noch NS noch NMBS daar zin in heeft als nog geen 20 km verderop een gloednieuwe hogesnelheidslijn ligt die miljoenen kost.
Toch vind ik dat men op één of andere manier de spoorwegen moet dwingen om de Benelux te laten rijden, of er moet een (juridische) mogelijkheid zijn voor een andere maatschappij om die lijn te gaan exploiteren. Wat ik begrepen heb, is dat per 1 januari 2010 de internationale spoorwegmarkt opengaat, en nieuwe spoorbedrijven passagiers mogen gaan vervoeren (mits ze de nodige certificaten hebben). Het zou dan mogelijk moeten zijn voor AlexRail ( ) om een vervangende intercity van Amsterdam naar Brussel te laten rijden over de Oude Lijn en lijn 12. Ben ik hier correct?
Overigens vind ik ook dat de huidige Benelux (de "Gouden Lijn") behouden moet blijven, maar men moet dan wel investeren in nieuwe locs (of in een grondig onderhoud aan 11. en stuurstanden (zullen wel nieuwe worden denk ik, de Bs'en zijn op) en ik kan me voorstellen dat noch NS noch NMBS daar zin in heeft als nog geen 20 km verderop een gloednieuwe hogesnelheidslijn ligt die miljoenen kost.
Toch vind ik dat men op één of andere manier de spoorwegen moet dwingen om de Benelux te laten rijden, of er moet een (juridische) mogelijkheid zijn voor een andere maatschappij om die lijn te gaan exploiteren. Wat ik begrepen heb, is dat per 1 januari 2010 de internationale spoorwegmarkt opengaat, en nieuwe spoorbedrijven passagiers mogen gaan vervoeren (mits ze de nodige certificaten hebben). Het zou dan mogelijk moeten zijn voor AlexRail ( ) om een vervangende intercity van Amsterdam naar Brussel te laten rijden over de Oude Lijn en lijn 12. Ben ik hier correct?
Re: benelux!
Er een Belgisch station van maken kan ook puur om administratieve reden, kortweg opnemen in de lijst der Belgische bestemmingen en niet meer dan dat.
Re: benelux!
Die bestaat al. *klik*AlexNL schreef:Het zou dan mogelijk moeten zijn voor AlexRail ( ) om een vervangende intercity van Amsterdam naar Brussel te laten rijden over de Oude Lijn en lijn 12. Ben ik hier correct?
Re: benelux!
Damn. Nu moet ik een andere naam verzinnensncf-sncb schreef:Die bestaat al. *klik*AlexNL schreef:Het zou dan mogelijk moeten zijn voor AlexRail ( ) om een vervangende intercity van Amsterdam naar Brussel te laten rijden over de Oude Lijn en lijn 12. Ben ik hier correct?
Maar kan iemand mij bevestigen of ik dan een trein over de Oude Lijn + Lijn 12 mag laten rijden die stopt waar de Benelux nu stopt, of dat er beperkende voorwaarden zijn?
Re: benelux!
Damn. Nu moet ik een andere naam verzinnen
Maar kan iemand mij bevestigen of ik dan een trein over de Oude Lijn + Lijn 12 mag laten rijden die stopt waar de Benelux nu stopt, of dat er beperkende voorwaarden zijn?
Mag ik vragen wat je met de Oude Lijn + Lijn 12 precies bedoeld?
Sorry als het een domme vraag is, maar ben nog maar een beginneling.
Grootse plannen in ieder geval, maar als het zover is wil ik best met je AlexRail of hoe je hem dan ook wil noemen meerijden.
Re: benelux!
De "oude lijn + L12" is het huidige parcours van de huidige IC B oftewel Beneluxtrein. Lijn 12 is de bestaande spoorlijn Lage Zwaluwe-Essen-Antwerpen.Marianne schreef:Mag ik vragen wat je met de Oude Lijn + Lijn 12 precies bedoeld?
Re: benelux!
Volgens mij rijdt de Benelux al jaren niet meer over de oude lijn maar via Schiphol.Trammist schreef:De "oude lijn + L12" is het huidige parcours van de huidige IC B oftewel Beneluxtrein. Lijn 12 is de bestaande spoorlijn Lage Zwaluwe-Essen-Antwerpen.Marianne schreef:Mag ik vragen wat je met de Oude Lijn + Lijn 12 precies bedoeld?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: benelux!
Oh, is dàt de Oude Lijn? Ik had het dan verkeerd begrepen. Ik ben totaal niet bekend met het Nederlandse spoorwegnet.dentheo schreef: Volgens mij rijdt de Benelux al jaren niet meer over de oude lijn maar via Schiphol.